1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6

Even nadat het sein voor de officiële start gegeven is, gaat voor in het peloton een grote groep renners tegen de vlakte. Ook truitjes van Intermarché-Circus-Wanty zien we in de kluwen coureurs. Al snel wordt duidelijk dat het gaat om Mike en zijn ploegmaat Louis Meintjes, die goed staat in het algemeen klassement. De Tour-organisatie beslist om de wedstrijd voorlopig te neutraliseren, zodat iedereen weer kan aansluiten. Bij onder meer Meintjes en Chaves is de schade zo groot dat zij de koers moeten verlaten. Een verslaggever weet te melden dat Mike gezegd heeft: "Het kan beter, maar ik heb wel veel pijn." Beelden van een rechteronderbeen in het verband bevestigen dit.

Na twintig minuten is er een herstart. Aanvankelijk rijdt Mike achteraan, maar al snel schuift hij op. Via een livetracker weten we dat hij lang deel uitmaakt van het grote peloton, dat een kleine minuut achter een groep van 21 vluchters zit. 

Elitegroep
Een hele dag lang zien we de geel-zwarte brigade van Jumbo-Visma op kop. Door het hoge tempo komt alles op de voorlaatste klim bij elkaar. Steeds meer renners worden gelost bij de beklimming van de Col de la Ramaz, maar het echte spektakel komt er pas op de Joux Plane, de slotklim. Daar gaat een elitegroepje de strijd met elkaar aan.

Reclame voor de sport
Pogacar en Vinegaard blijven elkaar bestoken. Op de top toont Vingegaard zich de snelste in de strijd om de bonificatieseconden. Na een angstig snelle afdaling wint Carlos Rodriguez en verschalkt Pogacar deze keer Vingegaard, die - met één seconde extra - de gele trui behoudt. Mike arriveert als 140e en laatste van een grote bus. De achterstand bedraagt 38 minuten.

 

 

Knap dat je na de valpartij weer kan aanluiten bij het peloton. "Ja, maar na de valpartij werd de koers stilgelegd hè 😅"
Gevolgen? "Last van mijn knieën, maar de dag goed doorgekomen. En dat wordt morgen weer een dag afzien!"