1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6

Precies achtentwintig dagen geleden maakte Mike tijdens de trainingsstage op Tenerife een smak tegen het asfalt. De laatste twee weken is hij bijna dagelijks te vinden bij de fysio, waar hij specifieke oefeningen volgt. Van daaruit hoopt hij een doorstart te maken naar de eerste voorzichtige fietstrainingen.

Nog even terug naar de dag des onheils
Samen met vijf ploegmaats van Jumbo-Visma is Mike bezig aan een trainingsrit. Mike rijdt op kop, met in zijn wiel onder anderen Primoz Roglic, Nathan Van Hooydonck en Edoardo Affini. In een niet eens zo scherpe bocht naar rechts verliest hij plots de controle over zijn fiets. "Ineens vloog mijn voorwiel onder me vandaan en ging ik met zo’n vijftig kilometer per uur onderuit. Mijn fiets kwam op de andere helft van de weg terecht en werd geraakt door een tegemoetkomende auto, die mij maar net miste. Wat dat betreft heb ik gewoon geluk gehad: het had veel erger kunnen aflopen."

De belangrijkste schade zijn een spierscheuring in de quadriceps van zijn linkerbeen en ook de pink is zwaar gehavend. Verder ook nog flink wat schaafwonden. Hij wordt overgevlogen via Madrid naar Amsterdam, waar hij wordt geopereerd.

Herstelfase
Inmiddels is het ergste achter de rug en werkt Mike aan zijn herstel. Mike verwacht zijn oude niveau weer te halen. We spraken hem en stelden hem een aantal vragen. Tijdens de beantwoording ervan trainde Mike gewoon door. Hij lag op de bank en kreeg via elektronische spierstimulatie impulsen toegediend. "Op die manier worden de spieren geactiveerd."

Het is al bijna een maand geleden, dat je werd geopereerd. Hoe gaat het nu met je ?
"Ik zou liegen als ik zeg goed, want het valt allemaal niet mee. Maar ik kan er wel aardig mee omgaan. Ik maak er het beste van … voor zo ver dat mogelijk is."

Hoe ziet je revalidatie er op dit moment uit? Wat doe je precies?
"Veel oefeningen bij de fysio, iedere dag ben ik of een ochtend of een middag bezig in Eindhoven. Daarnaast kan ik al een beetje zelf fietsen en heb ik wat oefeningen. Al met al ben ik wel een uur of vijf à zes bezig en dat dag in dag uit. Eerst was het vooral de knie mobiliseren en de overige spieren trainen. Maar nu kan ik ook al wat activatie doen voor mijn gekwetste spieren."

Ben je zelf tevreden over de progressie? Of blijft geduldig zijn je grootste tegenstander?
"Ik bekijk het positief en constateer dat ik wel voor ben op het schema. Maar goed dat is dan ook eigenlijk niet meer dan normaal als je ziet hoeveel tijd en energie ik erin stop. Maar inderdaad, het zou leuker zijn om nog wat sneller vooruit te gaan. Het blijft ontzettend belangrijk om niet over de grens te gaan. En het blijft dus ook voortdurend balanceren."

Kom je de dag goed door?
"Zekers, het revalideren bestaat uit meer dan alleen oefeningen doen, maar ik merk dat het nu wat lastiger wordt. Het kost toch wel veel energie en er zijn ook altijd wel randzaken die spelen. Eigenlijk ben ik ook wel blij als de dag om is. Het bekijken van de tv-beelden uit Tirreno-Adiatico en Parijs-Nice vallen mij niet mee. Ik wordt er niet écht vrolijk van en heb maar besloten om mezelf niet te veel te kwetsen … haha."

Kijk je al uit naar de eerste Tacx-training of naar de eerste training op de weg? Zit dat erin de komende dagen?
"Dat zal ergens voor volgende week zijn, maar dat is het balanceren zoals ik al vertelde. Ik wil natuurlijk veel en iedereen verwacht dat het allemaal heel snel gaat, maar je hebt natuurlijk ook te maken met een terugslag hier en daar. Stukje verwachtingen managen zit er dus ook bij, maar daarvoor heb ik wel de juiste mensen om mij heen."

Voorzichtig heb je met Merijn Zeeman al vooruit gekeken naar de wedstrijden later dit jaar. Hoe ziet dat plan eruit?
"De droom bleef natuurlijk Parijs-Roubaix, al lijkt dat gewoon niet reëel, of ja dat is het eigenlijk natuurlijk ook nooit geweest. We zijn nu dus bezig met het maken van een plan B met bijvoorbeeld Ronde van Hongarije (vanaf 12 mei) en Ronde van Noorwegen (vanaf 21 mei). Alleen zijn die programma’s ook al ingevuld en is het ook niet zo dat ze daar iemand uitgooien voor mij. En dat is ook wel terecht. Er wordt nu bekeken of er goede alternatieven zijn voor de anderen, om zo ruimte te creëren. De Franse rittenwedstrijd Critérium du Dauphiné hebben we in ieder geval al uitgesloten."